Rafaël Goes – Ontdek Jouw Ondernemersverhaal

God heeft je deze plek gegeven om te doen waar je voor gemaakt bent. Dit is jouw verhaal. Maar hoe ontdek je jouw ondernemersverhaal?

Wie ben jij?

  • Een grote jongen in jouw sector of een zzp’er 
  • Dienstverlener of productverkoper 
  • Super creatief of juist strak georganiseerd 
  • Vergadertijger of brainstormen met bierfilters

Er zijn vele vormen van ondernemen. Iedereen heeft dan ook zijn eigen talenten en zijn eigen verhaal te leven. Dit geldt voor jou als individu, je team én het verhaal van jouw bedrijf voor je klanten. 

Toch is er de neiging om het te doen zoals het hoort:

  • Structuren bouwen zoals de boeken het leren
  • Vasthouden of juist delegeren zoals jij je mentor het heb zien doen
  • Zoveel mogelijk managers aanstellen omdat iedereen promotie wil hebben

Op zich niet gelijk verkeerd maar wel goed om je altijd af te vragen past dit ook bij het verhaal wat God jou en je bedrijf gegeven heeft? 

Daarbij worden we onbewust ook in de kerken beïnvloed. Denk aan:

  • Te veel geld verdienen is niet goed want de mammon krijgt dan vat op je…
  • Hoe meer succes je hebt, hoe groter het risico is dat je niet meer op God vertrouwd
  • Een goede leider zorgt voor zijn personeel, en is dus super begaan met ze

Ik wil het volgende graag met je delen..

 De hierboven genoemde voorbeelden zijn een aantal christelijke gedachten die hout snijden. En toch lezen we in Lucas 10: 25-37 het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Een verhaal waarbij een man met succes, want hij had geld en daarbij behorend aanzien in die tijd, wat in deze tijd niet anders is, de held is in dit verhaal. Hij verzorgd de gewonde man. Maar, hij dit dit maar kort. Al snel gaf hij geld aan iemand anders die dit in zijn plaats kon doen. Iemand die daar goed in is, het heerlijk vindt om te verzorgen. Passend bij zijn/haar verhaal. Als christelijke ondernemers hebben we vaak het gevoel dat we super empathisch, betrokken en zorgende leiders moeten zijn. Net zoals de Samaritaan in dit verhaal, zeggen we dan.

Maar het verhaal leert juist dat deze ondernemer van die tijd een probleem ziet die hij kan oplossen en dat doet binnen zijn mogelijkheden. Maar al snel delegeert omdat hij 100 andere dingen te doen heeft. Dingen die bijdragen aan de maatschappij, een missie die de wereld beter maakt. Meerdere gezinnen onderhoudt door zijn personeel van werk te voorzien en in hun krachten te zetten.

Recensies

Als ondernemer binnen de architectuur denk je niet snel aan: “Wat is MIJN verhaal”? Maar de diepgang in 2 gesprekken was enorm. Dit helpt mij als ondernemer.

Corne van Roest

Verstoep Bouwadvies

Absoluut 5 sterren. Ik ging er open en nuchter in, maar kwam er met nieuwe inzichten en met een persoonlijk verhaal uit. Een verhaal waar ik ook echt iets mee kan!

Johan Terlouw

EBT

Met StoryBoost geloven we dan ook dat iedere ondernemer 3 verhalen duidelijk moet hebben:

1. Jouw persoonlijke verhaal
2. Jullie team verhaal
3. Het bedrijfsverhaal

Als je geen duidelijk (bedrijfs)verhaal hebt, loop je het risico om personeel en klanten te verliezen. Zonde! Verlies dus niet nog meer klanten en personeel omdat je andermans verhaal probeert te leven maar ga ondernemen zoals past bij het verhaal dat God jou gegeven heeft.

Breng jouw verhaal tot leven!